Cèdula d’habitabilitat

La cèdula d’habitabilitat és el document administratiu que acredita que un habitatge és apte per ser destinat a residència de les persones i té les condicions tècniques d’habitabilitat, segons la normativa vigent.

Per a que serveix?

La cèdula d’habitabilitat és requerida en els següents casos:

  • Transmetre un habitatge en venda, lloguer o cessió d’ús, en primera transmissió o en posteriors transmissions.
  • Donar-se d’alta dels serveis de suministrament, com aigua, electricitat, gas, telecomunicacions i d'altres.

Quins tipus de cèdula hi ha?

La cèdula d’habitabilitat pot ser:

  • De primera ocupació: quan es refereix a habitatges de nova construcció o en aquells casos en què s’ha fet un buidatge de l’edifici i s’ha deixat només la façana.
  • De primera ocupació de rehabilitació: quan es refereix a habitatges que són el resultat d’una intervenció o procés de rehabilitació o gran rehabilitació (subdivisions, canvi d’ús per crear un habitatge, buidatge de l’habitatge, ampliacions, remuntes).
  • De segona ocupació: quan es refereix a habitatges que ja existeixen.(info de cèdula segona ocupació)

Podeu consultar més informació a la web de la Generalitat de Catalunya.

Quina és la seva vigència?

  • Cèdules d’habitatges nou/usats amb data d’atorgament anterior a 2004: 10 anys.
  • Cèdules d’habitatges nous/usats atorgades del 2004 al 2012: 15 anys.
  • Cèdules a partir de 2013:
    • Cèdules de primera ocupació: 25 anys.
    • Cèdules de primera ocupació de rehabilitació: 15 anys.
    • Cèdules de segona ocupació: 15 anys.

Com s'ha de tramitar la cèdula d'habitabilitat d'habitatge usat?

Abans de sol·licitar aquesta cèdula cal saber si l’habitatge té concedida cèdula d’habitabilitat o no i si aquesta està vigent o no.
Aquesta consulta es pot fer al 012, el telèfon d'informació de la Generalitat de Catalunya tot indicant l’adreça de l’habitatge, i allà s'informa de si l’habitatge disposa de cèdula i quan es va concedir.
En el cas que estigui concedida i sigui vigent es pot demanar un duplicat a les diferents seus territorials de l’Agència de l'Habitatge de Catalunya.
Llistat de seus de l'agència de l'habitatge de Catalunya.

Què succeeix si la cèdula està caducada o es tracta d'un habitatge que mai no n'ha tingut:

En aquest cas, s’ha de sol·licitar una nova cèdula.
Per això us caldrà els serveis d'un tècnic, arquitecte, arquitecte tècnic, o enginyer de l’edificació, per tal que certifiqui l’habitabilitat de l’habitatge amb el model normalitzat corresponent.
En funció de l’any de construcció de l’habitatge i de si va tenir o no cèdula anteriorment, el certificat que cal portar és:

  • Habitatges construïts abans de l’11 d’agost de 1984 o posteriors amb cèdula de primera o segona ocupació atorgada anteriorment per la Generalitat: Certificat d’habitabilitat de segona ocupació.
  • Habitatges construïts amb posterioritat a l’11 d’agost de 1984 sense cèdula d’habitabilitat: Certificat d’Idoneïtat de les Condicions d’Habitabilitat Vigents en la data de finalització de la construcció i de les Condicions de Solidesa i Seguretat actuals.

On s'ha de presentar la sol·licitud de cèdula una vegada obtingut el certificat d'habitabilitat?

A les Oficines locals d'habitatge que gestionen cèdules d'habitabilitat o bé a les seus territorials de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya.
Ho pot tramitar el sol.licitant de la cèdula o el mateix tècnic que ha realitzat el certificat d'habitabilitat.